Manual Hidup #1


Mari bersama aku, kita menyelak helaian memori silam. Ingat lagi aktiviti yang selalu kita buat sewaktu di tadika? Aku yakin kesemua daripada kita menjawab “melukis” sebagai aktiviti yang paling utama satu ketika dulu. Sedar atau tidak, hanya sebilangan daripada kita yang pandai melukis. Walau bagaimanapun, kita tidak pernah berhenti melukis, walau yang mampu dilukis hanyalah orang lidi, sawah terbentang luas yang terhampar di depan bukit tinggi, dimana muncul matahari ditengah-tengahnya. 


               Pernah kamu terfikir kenapa kanak-kanak sangat khusyuk melukis tidak kira masa dan ketika? Sejak kecil, Allah telak menjentik imaginasi ke dalam hidup kita. Jadi, imaginasi itulah yang kita lakarkan di atas keras-kertas kosong. Kita alirkan warna-warna di atasnya, merubah kertas putih yang hambar menjadi kertas bercorak yang sangat ceria. Hebat sekali cipataan Allah, itulah kita yang bernama manusia.

                Walau bagaimanapun, aku perhatikan, sifat itu semakin hilang dalam diri kita. Bukan, bukan hobi melukis itu yang aku maksudkan, tetapi aku maksudkan daya berimaginasi itu yang hilang dari hidup kita. Pasti ramai yang tertanya-tanya kenapa aku berpendapat sedemikian, dan mungkin juga ada yang sedang memuncungkan mulut sekarang ini dek kerana berbeza pendapat dengan aku. Sabar, mari aku terangkan satu persatu.

                Sejak kita menjejak ke alam persekolahan yakni tahun 1, sedar atau tidak, kita telah didoktrinkan untuk mendapat semua A dalam peperiksaan. Jangan terkejut jika anda melihat kanak-kanak dihantar ke pusat tusyen seawal umur 7 tahun. Masalahnya bukan kerana ‘A’ itu, tetapi masalahnya timbul apabila kanak-kanak seperti kita terpaksa melupakan imaginasi untuk larut ke dalam kehidupan yang telah dicorakkan oleh persekitaran. Ah, kesian! Kita adalah mangsa keadaan.

Ke mana hilang daya imaginasimu, bukankah kita mampu menggunakan kekuatan itu untuk mencorakkan kehidupan sendiri?

               Akhir sekali, aku ingin mengajak kamu bersama-samaku, mari kita menggali semula daya imaginasi itu. Kita ada hak untuk mencorakkan kehidupan sendiri, kita ada hak untuk melakar masa depan yang jauh lebih baik daripada sekarang,  kita ada hak untuk menentukan pengakhiran hidup sendiri. Hidup ini bukannya untuk membesarkan typical muslim, typical Malaysia, typical manusia, tetapi hidup ini akan menyaksikan lahirnya seorang manusia yang hebat seperti “the-future-you”

               Masihkah kamu ingat tentang satu firman Nabi Muhammad SAW?

“Manusia seperti logam. Terpilihnya dia semasa jahiliyah, terpilih juga semasa Islam. Sekiranya mereka faham” (HR Bukhari)

         Kita semua adalah logam, tapi malangnya persekitaran hidup memalapkan sinaran kita. Ayuh, bangkitkan daya imaginasi dalam dirimu, minta pada Tuhan satu kertas baru, mari bersama kita melukis hidup kita, hidup yang baru.

Kita tidak selamanya mahu menjadi mangsa keadaan, bukan?
*senyum*


Pendapat marhaen,
HZ